Af- en opbouw van de tentoonstellingen. Het museum is gesloten tot 14 December. Het CID en Le Grand-Hornu blijven toegankelijk.
Alec De Busschère. Memory Cache Collection 99
MACS. Grand-Hornu | Extra-muros. Brussel
De installatie van Alec De Busschère, Memory Cache Collection 99, is toegevoegd aan de programmatie van het MACS (in Grand-Hornu) als extra-murosproject. Het werk ziet eruit als een wirwar aan beelden die geprint zijn op dunne, grote doeken die vrijelijk opgehangen zijn in de tentoonstellingsruimte. Het publiek kan rondlopen doorheen de doorschijnende architectuur en er het spoor bijster raken. Doordat de doeken bij de minste luchtverplaatsing van richting kunnen veranderen dankzij een ingenieus ophangsysteem, ontstaat er nog meer verwarring. Het schouwspel van de schimmige beelden krijgt een licht kinetische en zelfs cinematografische dimensie. Door de beweeglijke doeken en de rondwandelende bezoekers krijg je effecten van overprint en overvloei (cross-fade). De labyrintische en caleidoscopische installatie ziet eruit als een ‘theater van het geheugen’. Dit mnemotechnische middel situeert op een architecturale plattegrond de fragmentarische beelden van een verhaal dat aangevuld moet worden. De archeologische connotatie wordt nog prominenter als je weet dat het beeldmateriaal dateert uit 1999 en afkomstig is uit het geheugen van verschillende personal computers. Het gaat om bestanden uit het ‘cache-geheugen’ die de kunstenaar gerecupereerd heeft om indertijd de film Keep the cache in memory te maken. Deze beelden van lage kwaliteit bevatten weinig informatie en zijn achteloos gedumpt door hun auteurs en hun oorspronkelijke websites. In zijn film uit 1999 volgen de beelden elkaar op in een bijna stroboscopisch ritme, tekenend voor de waanzin die zich meester gemaakt heeft van een hele generatie slapeloze scrollers. Vijfentwintig jaar later duikt Alec De Busschère opnieuw in deze oceaan van archieven, maar dan met een diametraal tegengestelde visie: hij vermindert het aantal beelden, gebruikt veel grotere afmetingen en verlaagt de snelheid. Op die manier voegt hij ook existentiële diepgang toe aan de beelden, ondanks hun oppervlakkigheid. De diepgang van een menselijk gebaar en van hun (zelfs technologische) sporen.
► Adres:
Bloc 5 | Beekstraat 37 – 1080 Brussel
►Vernissage:
30.08.24 | 18u
►Tentoonstelling:
31.08 > 22.09.24
►Openingsuren:
Woensdag - zondag | 14u – 19u
Over de kunstenaar
Alec De Busschère leeft en werkt in Brussel.
Alec De Busschère is als autodidactisch kunstenaar al actief sinds de jaren 1980. Hij begint als schilder, maar ontwikkelt gaandeweg een oeuvre dat verschillende media en talen gebruikt. Zijn polymorfe praktijk werkt aan de uitbreiding van de white cube door fictieve ruimtes te openen. Hij gebruikt vaak gegevens, vragenlijsten, architectuurplannen en algoritmes en houdt rekening met alles wat zich buiten het werk bevindt. Hij integreert ze als dynamische elementen bij zijn creatieproces. Toevalligheden en willekeur beschouwt hij als productieve gegevens en hij werkt samen met auteurs die andere taalvormen gebruiken. Hij stelt de informatieoverdracht van elk project in vraag, wat resulteert in zowel informatieverlies als verdichting van het werk. Zijn oeuvre draait voornamelijk rond langetermijnprojecten, zoals Casting pour générique, UC Box, UNEXISTANT of Possible Tracks for Short Cuts.